مقاله کامل منوگرافي روستاي سياهكلان

مقاله کامل منوگرافي روستاي سياهكلان

«منوگرافي روستاي سياهكلان»
عنوان درس : جامعه شناسي روستايي
استاد : دكتر سيدحسن حسيني
دانشجو : سودابه يوسفي فضل
دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران
محيط جغرافيايي
هويت ده :
ده سياهكلان در بخش مركزي ، دهستان كمال آباد ، شهرستان كرج ، استان تهران واقع شده است .
حدود جغرافيايي :
در قديم الايام شايد حدود 100 سال پيش كل اين روستا جزو دهستان دماوند بوده است . در اوايل قرن جديد به ساوجبلاغ مرتبط بوده است همانطور كه كل كرج به اين شهرستان مرتبط بوده است . در حال حاضر ساوجبلاغ از حدود 5 كيلومتري بعد از روستاي كمال‌آباد آغاز مي شود . حدود 50 سال پيش منطقه سياهكلان از خيابان هشتم گوهردشت (در حال حاضر) يا خيابان برغان (سابق) از ناحيه‌اي كه بدان جاده برغان مي گفتند آغاز مي شده و به منطقه اي كه اكنون سياهكلان ناميده مي شود ختم مي شده است . اما بعدها قسمتهاي پايين اين منطقه يا به عبارتي از خيابان برغان تا بلوار مؤذن توسط
دولت خريداري مي شود . درحال حاضر ملك اصلي سياهكلان از بلوار مؤذن به بالا شروع مي شود . محدودة انرژي اتمي و قسمتي از دانشگاه آزاد و زندان گوهردشت را در بر مي گيرد . اين منطقه از شمال غربي به كوه وبرال و آتشگاه از شمال شرقي به كوههاي پوركان ، جادة چالوس و از شرق به باغستان و از غرب به كوههاي بيلغان منتهي مي گردد . از جنوب غربي به زمين هاي حسن‌آباد كه شامل دانشگاه آزاد اسلامي و دانشگاه هنر است ختم مي شود و جنوب آن به گوهردشت يا وردگرد سابق منتهي مي شود . در جنوب اين منطقه كه گوهردشت كنوني محسوب مي شود . دو خانوادة اصيل به نامهاي منصورخاكي و ناصرخاكي زندگي مي كردند .
زبان محاوراتي روستا :
زبان اصلي محاوراتي اين روستا گيلكي است . به طور كلي در كوههاي اطراف كرج ، مردماني كه از جاده به بالا اقامت دارند گيلكي و از جاده به پايين تركي صحبت مي‌كنند .
آب و هوا
آب و هواي اين ده كوهستاني است . دماي آن به دماي جاده چالوس و طالقان نزديك است . در تابستان خنك و در زمستان بسيار سرد است . در فصل زمستان به دليل كوهستاني بودن اين منطقه برف تمامي اين روستا را سفيدپوش مي كند .
جنس خاك
جنس خاك اين ده رس و ماسه است . در بعضي از مكان ها غلبه خاك رس ديده مي‌شود اما جنس خاك اغلب مناطق ماسه است . جنس خاك باغ ماسه
خاكي است كه براي باغداري بالاخص براي درختان هسته دار بسيار مناسب است .
منابع آب
به گفته اهالي ده دو يا سه چشمه در اين روستا منبع اصلي آبياري باغهاي اين منطقه را تشكيل مي دهد . اين چشمة از بالاي كوه سرازير مي شوند و به درون آببندها و رودهاي ساخته شده توسط باغداران هدايت مي گردند و سرانجام داخل استخرهايي به نام عسل مي شوند كه به منظور آبياري درختان باغ در نظر گرفته شده است . معمولاً اين استخرها را قبل از پر كردن آب لايروبي مي كنند تا آب بدست آمده پاكيزه و زلال باشد . در مورد آب شرب روستاييان مي توان از چاهي نام برد كه اهالي روستا در گذشته از آن استفاده مي كردند . اما چند سال به دليل خشكسالي آب اين چاه قابل استفاده نبود . سرانجام سازمان انرژي اتمي چاهي بزرگ و عميق در قسمت پايين
روستا زد . هم اكنون لوله كشي آب كه از بالاي سازمان انرژي اتمي به اين روستا مي‌‌آيد از داخل چاه نشأت مي گيرد . از نظر سرويس هاي بهداشتي اكنون هر خانواري يك چاه فاضلاب مختص خود دارد. آب ضرفشويي و حمام نيز داخل يك لولة اصلي شده ، اين لوله به باغات هدايت مي‌گردد و يكي از منابع آبياري شناخته مي شود .
پوشش گياهي
پوشش گياهي دامنه كوههاي سياهكلان گون است كه از آن كتيرا بدست مي آيد . كما و كرزنگ از ديگر گياهان اين منطقه كوهستاني است كه در گذشته از آن براي سوخت حمام و چراي دام استفاده مي شد . از ديگر سبزي هاي كوهي شنگه و آلك است كه برخي از اهالي روستا هنوز هم آن ها در غذاهايي چون آش و برنج استفاده مي كنند .

فایل : 37 صفحه

فرمت : Word

25900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط