مقاله فارسی طراحي و اجر اي مصاحبه و مشاهده و پرسشنامه در روش تحقيق

مقاله فارسی طراحي و اجر اي مصاحبه و مشاهده و پرسشنامه در روش تحقيق

«بسم الله الرحمن الرحيم»
دانشگاه شهيد بهشتي
طراحي و اجر اي مصاحبه و مشاهده و پرسشنامه
در روش تحقيق
استاد : آقاي دكتر اسدي
گردآورندگان :
جواد كامراني
عليرضا پورباقريان
«به نام خدا»
مقدمه
همانطور كه مي دانيد اطلاعات براي افراد مهمترين منبع تصميم گيري مي باشد و همچنين محرز است كه مصاحبه ، پرسشنامه ابزارهاي اصلي جمع آوري اطلاعات در تحقيقات مي باشد كه از طريق اين ابزار اطلاعات تفصيلي (كمي و كيفي) مناسبي در اختيار پژوهشگر قرار مي گيرد . در اين ميانمصاحبه و مشاهده و مسائل از آنجا كه تا اندازه اي درگير قضاوت فرد پژوهشگر راجع به موضوع مورد پژوهش مي باشد داراي ظرافت خاصي مي باشند در اين گزارش بر آنيم تا جنبه هايي از مصاحبه و مشاهده و مسائل مربوط به آن را بررسي كنيم .
فصل اول
پرسشنامه «Quistionnaire»
2-1 جمع آوري اطلاعات از طريق پرسشنامه
پرسشنامه يكي ديگر از روش هاي جمع آوري اطلاعات در پژوهش زمينه يابي مي باشد كه پاسخ‌گو خود اجراي مصاحبه را بر عهده دارد و سؤالات تهيه شده را پاسخ مي دهد و آن را به نشاني محقق پست مي كند .
اين روش جمع آوري اطلاعات مي توان در مكانهاي مختلف و به شيوه هاي متعدد انجام گيرد و بايد سعي شود سؤالات بسيار واضح ومشخص باشد ، چون پاسخ دهنده خود نقش مصاحبه كننده را نيز بر عهده دارد . از آنجائيكه پرسشنامه جنبة خود اجرايي دارد مي بايستي به گونه اي طراحي و اجرا شود كه پاسخ گو را به جواب دادن ترغيب نمايد ( ظهوري ، 1378)
در بسياري از تحقيقات علمي بخصوص مواقعي كه اندازه گيري مستقيم متغيير هاي مورد بررسي امكان پذير نباشد ، ناگزير بايد براي بدست آوردن اطلاعات در بارة كميت و كيفيت صفات متغيير مورد تحقيق از طريق
پرسشنامه اقدان كرد ( حسن بگلو ، 1382)
3-1 تعريف پرسشنامه :
پرسشنامه عبارت است از مجموعه اي از پرسشها كه به صورت باز يا بسته ( داراي مقياس ) طراحي شده اند تا وضعيت نگرش افراد را نسبت به يك واقعيت از طريق آن ارزيابي شود تكميل آن مي تواند به طريق مراجعة شخصي ، پستي يا تلفني صورت گيرد ( خاكي ، 1379)
پرسشنامه مجموعه اي از سؤالات است كه روي يك يا چند برگ يا يك دفترچه نوشته شود پرسشنامه در موارد زير به كار مي رود :
1- مواردي كه محقق به طور دقيق مي داند كه چه چيزي مورد نياز است و چگونه متغير هاي آن بايستي اندازه گيري شود .
2- مواردي كه امكان كسب داده ها با مصاحبه و مشاهده امكان پذير نبوده ، دسترسي به منابع داده ها به طور مستقيم ميسر نمي باشد .
3- مواردي كه تعداد آزمودني ها زياد باشد ( ظهوري
1378 )
4-1 طرح هاي مختلف پرسشنامه :‌
پرسشنامه به يكي از صورت هاي زير طراحي مي شود :
الف: پرسشنامة عادي : بهترين طريقة طراحي پرسشنامه است كه به اين صورت است كه تعدادي سؤال به دنبال هم طرحي مي شود و جاب آنها نيز به دوصورت است يا جواب بسته كه پاسخگو جواب صحيح را انتخاب مي كند و يا جواب باز است و پاسخگو در جاي خالي وضع شده جواب را مي نويسد . پرسشنامة عادي خود به دو صورت است :
1- پرسشنامة با نام 2- پرسشنامة بي نام
ب:‌ فهرست سؤالات :
سؤالات توسط پرسشگر مطرح مي شود
و پاسخگو سؤال را جواب مي دهد و پرسشگر آنرا مي نويسد تجزيه و تحليل اين پرسشنامه بسيار مشكل مي گردد ( ممكن است نوشت جوابها نيز به پاسخگو محول گردد )
ج) راهنماي مصاحبه :
اين روش حد فاصله بين مصاحبه و پرسشنامه است عناويني را كه پرسشگر مي بايستي پيرامون آنهااطلاعات وضع كند نوشته شده است و محقق به هر طريقي كه صلاح بداند و موقعيت اقتضاء كند سؤالات را مطرح مي كند . قابليت انعطاف اين روش بسيار بالا مي باشد . ( نبوي ، 1371)
5-1 انواع اجراي پرسشنامه
1-5-1 پرسشنامه حضوري
مزايا :
الف : برقراري روابط صميمانه با پاسخ دهندگان به هنگام معرفي پژوهش
ب: انجام راهنمايي مورد نياز پاسخ دهنده در هر مرحله
ج: گردآوري پرسشنامه ها بلافاصله پس از تكميل ( شيرازي و صائبي ، 1381 )
د: تعداد برگشتي ها زياد مي شود

فایل : 49 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط